lördag 7 april 2012

Burger Karlsson



Glad påsk säger jag och ger er det här fina receptet på hamburgare jag har "kokat ihop" !

Du kan ju själv lägga till eller dra ifrån om du inte vill mer eller mindre rökighet eller hetta. Det är en bra bas i alla fall, och jag tycker den är bra som det är nedan ;)
Blir Ca 5-6st rejäla hamburgare

Det här behövs ;)
Ca 600g Nötfärs
1/2 tesked Sambal oelek
1 tesked Tabasko Chipotle
1 matsked Dijonsenap
1 matsked Svartpeppar Ketchup
1 matsked Sweet Baby Ray´s Barbecue Sauce
1 tesked Liquide Smoke

Blanda samman alla ingredienser utom köttfärsen till en smet i en bunke.
Blanda sedan i köttfärsen och blanda runt bra så det fördelas och går in bra i köttet.
Jag brukar låta detta stå en stund, ibland över natten om jag är förutseende. Då "gonar" det ihop sig ännu bättre.

Forma köttfärsen till hamburgerbiffar, dom ska va rejäla :)
Det blir bäst om man grillar dom, så gör det ;)

Bygg upp burgaren med det du gillar bäst, i min ska det minst va sallad, lök, ost, bacon och en bra dressing.

Hemagjord dressing och mitt coleslaw recept får komma senare eller på begäran ;)



Så här gott ser det ut, här med hemgjord coleslaw och crisscuts.
Coleslaw är ett måste till America burgare ;)



Öl till det? Ja tack :)
Samuel Adams - Boston lager (nr 1546
Red Seal Ale (nr 1503)
Sierra Nevada - Torpede Extra IPA (nr 11528)
All American Hamburger Icon Royalty Free Stock Vector Art Illustration

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar